Sentralrenseanlegget på Strømmen skal bygges ut
Befolkningsveksten og nye EU-krav betyr at vi må modernisere og utvide kapasiteten i dagens anlegg.
Sentralrenseanlegget RA2 på Strømmen ble satt i drift i 1974, og oppgradert med nitrogenfjerning i 2003. Anlegget har i dag en rensekapasitet på opptil 1 200 liter avløpsvann i sekundet.
Det er tre grunner til at vi nå må gjennomføre en omfattende
ombygging og oppgradering av anlegget:
- Stor befolkningsvekst på Nedre Romerike.
- For gammelt anlegg som ikke lever opp til strenge krav til
kapasitet og kvalitet. - Strengere krav fra EU for å rense avløpsvannet for bakterier
og forurensning. - Prosjektperiode: 2025-2035
«Arbeidet som skal gjennomføres er nøye planlagt, og skal være minst mulig inngripende for innbyggere, naboer og øvrige abonnenter. Likevel vil det viktige arbeidet få noen konsekvenser», sier Utbyggingsleder Gunnar Bjørnson i NRVA.
Det er tre grunner til at vi må gjennomføre en omfattende ombygging og oppgradering av anlegget.
1: Stor befolkningsvekst
Nedre Romerike er et av områdene i Norge med størst befolkningsvekst. Det er derfor nødvendig å øke kapasiteten i avløpsrensingen.
2: Anlegget er gammelt
Sentralrenseanlegget trenger modernisering for å leve opp til kommende krav til både kapasitet og kvalitet. Fra 01.01.2030 stiller myndighetene strengere krav til rensing av avløpsvann. Rensegraden skal økes for nitrogen og fosfor, og flere bakterier skal fjernes fra avløpsvannet.
3: Strengere krav fra EU
Vi forventer også at et nytt EU-direktiv vil gi nye krav om fjerning av legemiddelrester og organiske mikroforurensinger.
Slik er renseprosessen i dag.
Forbedringer i det nye renseanlegget.
For å få plass til nye og forbedrede rensetrinn, skal vi bygge nye fjellhaller i Sentralrenseanlegget. Det skal også etableres et nytt punkt for utslipp av renset luft, høyere opp i terrenget, noe som vil bety mindre problemer med lukt ved Nitelva.
Utbyggingen vil foregå mens anlegget driftes som normalt.
Fem konsekvenser av utbyggingen av Sentralrenseanlegget
Arbeidene skal være minst mulig inngripende, men her er en kort oversikt over hva oppgraderingen av renseanlegget har å si for lokalmiljøet.
Vi skal holde innbyggerene i området oppdatert på fremdriften i prosjektet og oppfordrer alle til å følge med på nettsidene våre for å få mest mulig informasjon.
1: To bolighus må rives
I juni rives to hus i Ruth Maiers gate, for å gjøre plass til anleggsområde og brakkerigg.
2: Vi oppretter riggområde
Oversiktskart over rigg- og anleggsområde på Strømmen.
Området som er skravert med gult på tomta til NRVA, skal brukes som riggområde under hele byggeprosessen. Her settes det blant annet opp kontorer og anleggsbrakker. Området vil også brukes til noe lagring av utstyr og maskiner.
3: Vi legger om til ny trasé for gang- og sykkelvei
Illustrasjon av ny trasé.
Traseen som i dag går gjennom området til NRVA vil bli lagt om av sikkerhetshensyn. Det vil derfor ikke være mulig å bevege seg inn på NRVAs området. Arbeidet utføres i juni 2024, før anleggsfasen starter. Den nye gangveien går gjennom Ruth Maiers gate.
4: Sprengningsarbeider på Strømmen
Det skal etableres en ringvei i tunnel med inngang fra Ruth Maiers gate. I denne gaten blir det to tunnelåpninger. Dagens tunnelåpning ved Nedre Rælingsveg forblir som i dag.
For å lage tunnel skal vi sprenge under bebyggelsen på Strømmen, dette inkluderer også under Strømmen videregående skole, Strømmen kirke og Stalsberg bo- og behandlingssenter. Arbeidene vil pågå i inntil to år, og det vil bli noe støy og mindre rystelser når sprengningsarbeider gjennomføres.
Vi jobber for at berørte beboere og virksomheter skal bli minst mulig påvirket. NRVA vil være i aktiv dialog med alle berørte for å sikre informasjonsflyt og varsling av eventuelle konsekvenser.
5: Anleggstrafikk: Se hvor vi frakter massene som sprenges ut.
Kart over transportrutene for masser.
Vi planlegger å sette i gang arbeidet i første kvartal 2025, og det vil etter planen pågå ut 2026. Det vil bli tung anleggstrafikk i byggefasen. Særlig gjelder dette i områdene rundt Sentralrenseanlegget – se transportruter.
Store mengder masser skal fraktes ut gjennom områder med bebyggelse og myke trafikanter. Vi skal ta hensyn til trafikksikkerheten i området, og vil unngå unødvendig trafikk.
Tidslinje for prosjektet